در حال بارگذاری ...
شنبه 22 دی 1403
nus.ac.ir

سوالات پرتکرار متقاضیان در سامانه سجاد

پرسش های پرتکرار سامانه سجاد (کمیسیون موارد خاص ، لغو تعهد ، کارنامه سلامت جسم و روان ، استعلام سوابق تحصیلی ، تأیید مدارک جهت ترجمه)

پرسشهای  پرتکرار متقاضیان در سامانه سجاد

 

 

فرایند عمومی و ثبت نام  

 

1- من رمز خود را فراموش کرده ام. چگونه میتوانم رمز جدید بگیرم؟

اگر پیش از این ثبت نام انجام داده اید و رمز را فراموش کرده اید، در قسمت ورود به سامانه گزینه (رمزتان را گم کرده اید) را انتخاب و رمز جدید انتخاب کنید.

 

2- من گذرواژه  خود را فراموش کرده ام و تلفن همراه قبلی ام در دسترس نیست .چگونه می توانم گذرواژه  جدید بگیرم؟

اگر پیش از این ثبت نام انجام داده اید ، با هر شماره موبایلی که بنام خود شما باشد امکان بازیابی گذرواژه وجود دارد.

 

3- پیامک تایید برای تلفن من ارسال نمی شود و یا پس از منقضی شدن زمان ارسال میشود چگونه میتوانم ثبت نام خود را تکمیل نمایم؟

اگر موفق نشدید از گزینه تماس استفاده نمائید.پیش از اینکه گزینه پیامک یا تماس را کلیک نمائید باید کد امنیتی را وارد کنید و سپس گزینه تماس را کلیک کنید.

 

4- نام دانشگاه من و یا نام رشته و گرایش در لیست نیست ویا مطابقت ندارد.

لیست رشته و گرایش ها مطابق لیست دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش است.طبق راهنمایی زیر اقدام نمایید اگر باز هم موفق نشدید عنوان دقیق دانشگاه و یا رشته و گرایش و مقطع خود را در بخش پشتیبانی سامانه اعلام نمایید.(راهنمایی : در انتخاب رشته دقت نمایید و دقیقا طبق نوع دانشگاه خود رشته را انتخاب کنید.مثلا اگر علمی کاربردی هستید فقط از رشته های علمی کاربردی انتخاب نمایید.در انتخاب پیوسته و یا ناپیوسته بودن مقاطع هم دقت شود. جزئیات ترتیب مقاطع تحصیلی در چارت راهنمای مقاطع تحصیلی که در بالای صفحه ورود مقاطع تحصیلی است تشریح شده است.)

 

5- من ثبت نام خود را در سامانه سجاد انجام داده ام ولی کد پیگیری دریافت نکرده ام.

پس از ثبت نام اولیه >  باید از منوی ورود با نام کاربری و گذرواژه وارد سامانه شوید > و از منوی خدمات درخواست خود را ثبت نمائید > و سپس کد پیگیری دریافت نمائید.

 

6-برای ویرایش مقاطع تحصیلی چگونه میتوانم اقدام کنم؟

از منوی ویرایش پروفایل > بخش مقاطع تحصیلی > طبق فایل راهنما (مندرج در میز خدمت) مقاطع تحصیلی  خود را از بالاترین مقطع گذرانده شده و یا شاغل به تحصیل تا پایین ترین مقطع تکمیل نمایید. مقطع دیپلم اجباری نیست.   

 

7-  چگونه میتوانم اطلاعات پروفایل خود را ویرایش نمایم؟

برای ویرایش اطلاعات پروفایل ,مقاطع تحصیلی و یا ایمیل ابتدا از منوی ویرایش (یا تکمیل) پروفایل اقدام نمایید . این گزینه پس از ورود به سامانه، در گوشه بالا سمت راست صفحه قرار دارد.

    

8- چگونه درخواست خود را ویرایش کنم ؟

اگر درخواست شما در مرحله بررسی دانشگاه می باشد با دانشگاه تماس بگیرید تا گزینه نیاز به بازبینی را برای شما فعال نمایند. در آنصورت امکان ویرایش برای شما فراهم خواهد شد.  پس از آن روی کد پیگیری آبی رنگ درخواست ثبت شده خود کلیک نمایید.اصلاحات را روی همان درخواست ثبت شده انجام دهید و در انتها گزینه بروزرسانی (ثبت) را کلیک نمایید. درخواست جدیدی ثبت نکنید.( دقت نمایید گزینه هایی مثل رشته، گرایش ، تاریخ و .. امکان ویرایش پس از ثبت درخواست ندارند بنابراین در چنین مواردی دانشگاه باید درخواست را عدم تایید نماید تا درخواست جدیدی ثبت نمایید).

 

9-من قبلا با شماره موبایل خود ثبت نام کرده ام آیا میتوانم با شماره خود برای دیگران هم ثبت نام نمایم؟

خیر- با هر شماره موبایل و آدرس ایمیل تنها یک بار امکان ثبت نام هست .

 

10-درهنگام ثبت نام سامانه پیام خطا میدهد که با این کد ملی قبلا ثبت نام انجام شده است و اجازه ثبت نام به من نمیدهد.باید چکار کنم؟

نیازی به ثبت نام دوباره نیست.از منوی ورود به سامانه >گزینه (رمز خود را گم کرده ام) > را انتخاب و با ورود شماره موبایل> رمز جدید انتخاب کنید.

 

11-من کد ملی خود را اشتباه وارد کرده ام آیا امکان ویرایش کد ملی وجود دارد؟ 

خیر- در صورت ثبت اشتباه کد ملی امکان ویرایش کد ملی نیست و متقاضی باید با کد ملی درست خود دوباره ثبت نام نماید.

 

 

فرایند کارنامه سلامت جسم دانشجویان (شناسه خدمت 16022389104)

فرایند کارنامه سلامت روان دانشجویان (شناسه خدمت 16022389105)

 

 

1-برای تکمیل کارنامه سلامت جسم و روان را از کجا میتوانم اقدام نمایم؟

ابتدا ثبت نام نمائید>سپس وارد سامانه میشوید >در بالای صفحه کنار منوی خدمات

منوی کارنامه سلامت قابل مشاهده است.

 

2-چه زمانی باید اقدام به تکمیل کارنامه سلامت جسم و روان نمائیم؟

در شروع سال تحصیلی جدید و یا شروع ترم تحصیلی جدید باید اقدام نمائید.

 

3-آیا تمامی دانشجویان چه شاغل به تحصیل و چه ورودی جدید نیاز به تکمیل کارنامه سلامت جسم و روان دارند؟

بله _تمامی دانشجویان چه ورودی جدید و چه شاغل به تحصیل باید کارنامه سلامت جسم و روان را تکمیل نمایند.

 

4-پس از تکمیل پرسشنامه کارنامه سلامت جسم چگونه میتوانم پاسخ های داده شده خود را ویرایش نمایم؟

از دانشگاه بخواهید  تا درخواست شما را با زدن دکمه " نیاز به بازبینی " برای ویرایش به کارتابل شما بازگردانند.

 

5-آیا درخواست کارنامه سلامت جسم پس از تکمیل به دانشگاه فرستاده میشود؟

بله-پس از تکمیل کارنامه سلامت جسم درخواست جهت بررسی به دانشگاه فرستاده می شود .

 

 

 

فرایند تایید مدارک جهت ترجمه

 

 

1- قصد دارم مدارک خود را تایید و ترجمه نمایم. چگونه اقدام کنم؟

لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تکمیل نمایید. سپس از منوی خدمات قسمت اداره کل دانشجویان داخل برای تایید مدارک جهت ترجمه رسمی اقدام نمایید. دقت نمایید که حتما مقاطع مورد نظر خود را در قسمت تکمیل (ویرایش) پروفایل، در مرحله سوم وارد نمایید. تایید مدارک دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت نیز از طریق این سامانه انجام نمی شود.

 

2- چرا در منوی خدمات مقاطع تحصیلی من را نمایش نمی دهد؟

به منوی ویرایش پروفایل رفته و در مرحله سوم مقاطع تحصیلی خود را اصلاح، حذف و یا اضافه نمایید وتا مرحله آخر پیش بروید تا ثبت شود. تایید مدارک دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت نیز از طریق این سامانه انجام نمی شود.

 

3-دانشگاه از من خواسته تاریخ تحصیلی ( رشته؛ گرایش ، وضعیت تحصیلی و ...) خود را ویرایش کنم. در قسمت ویرایش پروفایل انجام داده ام اما بر روی درخواستم انجام نمی شود؟

در زمان ثبت درخواست اطلاعات از پروفایل فراخوانی و ثبت می شوند ، بنابراین بعد از ثبت درخواست تغییرات پروفایل از قبیل ( رشته، گرایش، تاریخ و ...) بر روی درخواست ثبت شده اعمال نخواهد شد. اگر پس از ثبت درخواست در پروفایل تغییری ایجاد کرده اید، پروفایل را به حالت اولیه برگردانید ( زمان ثبت درخواست) سپس درخواست را بروزرسانی کرده تا به دانشگاه منتقل شود. پس از آن دانشگاه گزینه عدم تایید را انتخاب کند تا درخواست شما لغو شود. سپس پروفایل خود را اصلاح کرده و درخواست جدیدی ثبت نمایید. ( اگر برای همان مقطع و همان مدارک درخواست ثبت شود هزینه کسر نخواهد شد.)

 

4- مدت زمان زیادی است درخواست خود را ثبت کرده ام اما تایید نشده است. چقدر زمان می برد؟

زمان 7 روز کاری بعد از تایید مراحل دانشگاهی و  از شروع بررسی سازمان  امور دانشجویان  در نظر بگیرید. ( دقت نمایید تایید ابتدا در مراحل دانشگاهی انجام می شود و سپس به سازمان دانشجویان ارجاع داده می شود. تایید در مراحل دانشگاهی را خودتان پیگیری نمایید و زمان تایید دانشگاه را به زمان فوق اضافه نمایید.)

 

5-با آنکه اطلاعات مقاطع تحصیلی خود را کامل وارد کرده ام اما در قسمت خدمات خطا می دهد و اجازه ثبت درخواست نمی دهد؟

اولا توجه داشته باشید که تایید مدارک دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت از طریق این سامانه انجام نمیگیرد.

دوما اطلاعات در قسمت ویرایش پروفایل با اطلاعات در قسمت ثبت درخواست کاملا باید یکسان باشند. ( تمام گزینه های مقطع مورد نظر). مثلا اگر شما در قسمت ویرایش پروفایل در مرحله سوم وضعیت مقطع کارشناسی خود را شاغل به تحصیل انتخاب کرده اید در هنگام ثبت درخواست نمیتوانید وضعیت را فارغ التحصیل انتخاب کنید.

 

 

فرایند لغو تعهد آموزش رایگان (شناسه خدمت 18042385101)

 

1- چگونه لغو تعهد انجام دهم؟ (آزاد سازی مدرک)

لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تکمیل نمایید. سپس از منوی خدمات قسمت اداره کل دانشجویان داخل برای لغو تعهد اقدام نمایید. دقت نمایید لغو تعهد دانشجویان وزارت بهداشت از طریق این سامانه انجام نمیگیرد. همچنین دانشجویان دوره شبانه، غیر انتفاعی، مجازی و آزاد نیاز به لغو تعهد ندارند. وضعیت تحصیلی خود را نیز چک کنید( در پروفایلتان) که باید دانش آموخته، انصرافی و یا اخراجی باشید.

 

2- چرا گزینه لغو تعهد در قسمت خدمات برای من فعال نیست؟

به قسمت ویرایش پروفایل رفته و در مرحله سوم مقاطع تحصیلی خود را اصلاح، حذف و یا اضافه نمایید وتا مرحله آخر پیش بروید تا ثبت شود. دقت نمایید لغو تعهد دانشجویان وزارت بهداشت از طریق این سامانه انجام نمیگیرد. همچنین دانشجویان دوره شبانه، غیر انتفاعی، مجازی و آزاد نیاز به لغو تعهد ندارند. وضعیت تحصیلی خود را نیز چک کنید( در پروفایلتان) که باید فارغ التحصیل، انصرافی و یا اخراجی باشید.

 

3- درخواست خود را ثبت کرده ام. درخواستم نیاز به ویرایش دارد اما ویرایش اعمال نمی شود؟

با دانشگاه تماس بگیرید تا گزینه نیاز به بازبینی را برای شما فعال نمایند. در آنصورت امکان ویرایش برای شما فراهم خواهد شد.  پس از آن روی کد پیگیری آبی رنگ درخواست ثبت شده خود کلیک نمایید.اصلاحات را روی همان درخواست ثبت شده انجام دهید و در انتها گزینه بروزرسانی (ثبت) را کلیک نمایید. درخواست جدیدی ثبت نکنید.( دقت نمایید گزینه هایی مثل رشته، گرایش ، تاریخ و .. امکان ویرایش پس از ثبت درخواست ندارند بنابراین در چنین مواردی دانشگاه باید درخواست را عدم تایید نماید تا درخواست جدیدی ثبت نمایید).

 

4- من درخواست خود را ثبت کرده ام اما گزینه پرداخت برایم فعال نشد؟

پس از ثبت درخواست، درخواست شما ابتدا بایستی توسط دانشگاه بررسی و تایید شود تا گزینه پرداخت برایتان فعال شده و بتوانید به صورت آنلاین پرداخت خود را انجام دهید.

 

5- چگونه پرداخت خود را انجام دهم؟

پس از تایید و تعیین مبلغ در سامانه از سمت کارشناس دانشگاه، روی کد پیگیری درخواست خود در کارتابل کلیک نمایید؛ در انتهای صفحه ی باز شده، روی پرداخت کلیک کرده و به درگاه بانکی وصل شوید.

 

 

فرایند استعلام سوابق تحصیلی

 

1- در سامانه استعلام (estelam.msrt.ir) اطلاعات مقاطع تحصیلی نمایش داده نمی شود و یا اشتباه نمایش داده می شود.           

لطفاً به آدرس  https://portal.saorg.ir/educational-records وارد شوید و در صورتیکه در سامانه سجاد از گذشته پروفایل دارید گزبنه ورود را بزنید و وارد شده و درخواست خود را ارسال فرمایید ودر صورتیکه در سامانه سجاد پروفایل ندارید گزینه ثبت نام را بزنید و با تکمیل اطلاعات درخواست شما ثبت خواهد شد.  بعد از تایید درخواست توسط دانشگاه اطلاعات شما در سامانه استعلام وزارت علوم اصلاح خواهد شد.

 

 

 

فرایند کمیسیون بررسی موارد خاص 

(تمدید سنوات تحصیلی، درخواست دفاع از پایان نامه،  مرخصی تحصیلی و ...) (شناسه خدمت 18042389102 )

 

 

1-چگونه میتوانم درخواست کمیسیون موارد خاص خود را ثبت نمایم؟

لطفا ابتدا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تکمیل نمایید> سپس از منوی خدمات > بخش اداره کل دانشجویان داخل> درخواست کمیسیون موارد خاص را ثبت کنید.

    

2- شرایط ثبت درخواست کمیسیون موارد خاص چیست؟

 دقت نمایید در منوی ویرایش پروفایل > بخش مقاطع تحصیلی باید یک مقطع دانشگاهی با وضعیت بجز دانش آموخته داشته باشید. دانشجوی وزارت بهداشت و یا دانشگاه آزاد نیز نباشید. همچنین دانشجویان پیام نور، علمی کاربردی و فرهنگیان نیز فعلا از طریق خود دانشگاه باید برای کمیسیون اقدام نمایند.  

 

3- مدت زیادی است که درخواست خود را ثبت نموده ام ولی همچنان در حال بررسی است.

در منوی کارتابل و در بخش توضیحات درخواست مربوطه ،گردش کار و روند رسیدگی به درخواست توضیح داده شده است.اگر به درخواست شما رسیدگی نشده است باید از دانشگاه پیگیری نمایید.

 

4- امکان ثبت درخواست جدید را ندارم و پیام خطا میدهد.

امکان ثبت هم زمان 2 درخواست در سامانه نیست و باید درخواست اول به نتیجه نهایی برسد و رای صادر شود تا سامانه اجازه ثبت درخواست دیگری را بدهد.از دانشگاه برای به نتیجه رسیدن درخواست پیشین پیگیری نمایید.

 

5- گزینه فیش واریزی در فرایند کمیسیون موارد خاص چیست؟

فیش واریزی اجباری(ستاره دار)نیست. مگر اینکه خود دانشگاه درخواست پرداخت مبلغ بدهد و شماره حساب اعلام کند.(با دانشگاه در این خصوص تماس بگیرید.)

 

6- آیا ثبت درخواست کمیسیون موارد خاص هزینه دارد؟

برای ثبت درخواست در ابتدا پرداخت هیچ هزینه ایی نیاز نیست.در مراحل بعدی اگر درخواست به شورای استانی و یا شورای مرکزی ارسال شود پرداختها به صورت سیستمی است و فقط از طریق درگاه بانک و لینک داخل سامانه سجاد انجام میشود.

 

7-برای ویرایش درخواست خود چگونه اقدام نمایم؟

برای ویرایش درخواست باید از طریق دانشگاه اقدام نمایید.

 

 

لینک منبع :

سامانه سجاد - پرسش های پرتکرار متقاضیان در سامانه