19 آبان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه گرامی باد.
درباره روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه | دستیابی به توسعه پایدار با نوآوری و پژوهش
روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه فرصتی در اختیار جهانیان میگذارد تا بار دیگر علوم مختلف را برای ساختن جهانی بهتر بررسی کنند. در سایه نوآوری، پژوهش های علمی و توجه به استعدادهای بشری، یافتن راهحل برای چالشهای گوناگون، دست یافتنی به نظر میرسد. دانش بهترین سرمایه انسان برای حمایت از توسعه فراگیر و منصفانه است.
سازمان جهانی یونسکو به عنوان معتبرترین سازمان آموزشی و فرهنگی در جهان که در حوزههای علم، فرهنگ و آموزش فعالیت میکند، نخستین بار در ۱۹۹۹ میلادی در نشست بوداپست مجارستان ۱۰ نوامبر را به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرد. این نامگذاری هرچند ارزش نهادن به علم و فناوری علمی و بانیان علم خوانده شده است؛ در عینحال تلاش در راستای ایجاد پیوند میان فناوریهای علمی، بهبود کیفیت زندگی عمومی و کاهش و مهار تهدیدهای اقلیمی ناشی از تولید و فناوریهای تکنولوژیک نیز به شمار می رود. از مهمترین اهداف یونسکو از نام گذاری روز علم، بهره مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فنآوری و نوآوری، ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تاثیر علم، فنآوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم، صلح و توسعه و معرفی برخی موقعیتهای جدید بود که موجب ارتقا کیفیت عمومی زندگی میشود.
در این زمینه آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز چندی قبل در دیدار با نخبگان کشور با اشاره به سرعت پیشرفت علمی ایران، درباره جایگاه علمی کشور در سخنانی خاطرنشان کردند: جایگاه علمی ایران پایین نیامده است، اما متوجه باشیم که قرار بود جایگاه علمی ایران بالاتر برود. سرعت پیشرفت علمی ایران به هیچ وجه نباید کاهش یابد، بلکه باید بیشتر شود، زیرا دچار عقبماندگیهای علمی فراوان هستیم.
در واقع روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه فرصتی را برای موسسات علمی، دولت ها، اجتماعات مدنی و دانشمندان فراهم می کند تا درباره صلح و توسعه که از اساسی ترین مفاهیم اجتماعی است به بحث و تبادل نظر بپردازند. در نگرش نوینی که یونسکو به آن اهتمام می ورزد، صلح تنها به مفهوم نبود جنگ میان دولت ها نیست، بلکه می تواند به معنای شرایط یک مدیریت ملی سازنده، حل و فصل اختلافات و ایجاد هماهنگی در روابط میان بخش های مختلف نهادی یک جامعه باشد. بدیهی است، جوامعی که از روش علمی سود می جویند، می توانند منظری مشترک برای نگاه به جهان بیابند و تلاش و تاکید خود را به جای اختلاف ها بر اشتراک ها متمرکز کنند تا از این میان، شاید صلح سرانجام سر برآورد.
بسیاری از کشورها از نامگذاری دهم نوامبر به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه از طرف یونسکو استقبال کردهاند و این نامگذاری در تقویم رسمی بسیاری از کشورها ثبت شده است. از اینرو، دهم نوامبر به عنوان روز جهانی علم از سوی سازمان یونسکو، کشورها و سازمانهای فعال در این زمینه به نیکویی گرامی داشته میشود. صلح جهانی مورد نظر یونسکو، صلحی است که در اذهان بشر ساخته میشود چرا که جنگ پیش از آنکه اتفاق بیفتد، در ذهن مردم شکل میگیرد. در حوزه علم نیز تحقق صلح به دانشمندانی نیاز دارد که خود به صلح میاندیشند و به اعتقاد دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو این امکانپذیر نیست مگر آنکه دانشمندان، اخلاق و خرد را همراه دانش خود کنند.
روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، هرچند عنوان کلی است؛ اما این عنوان کلی دربردارنده اهداف و برنامههای دیگری است که کشورها و نهادهای علمی باید تلاش کنند تا به آن دست یابند، این اهداف عبارتند از:
√ بهرهمندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوری و نوآوری.
√ معرفی پیشکسوتان و شخصیتهای علمی برجسته کشور.
√ ایجاد زمینه مناسب برای آشنایی دانشآموزان با مهارتها و مشاغل علمی.
√ ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تأثیر علم، فناوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم.
√ ایجاد تمهیدات لازم برای بازدیدهای عمومی از موزههای علمی کشور.
√ بازدید عمومی از مراکز و مؤسسات مؤثر در ایجاد تعامل بین علم، صلح و توسعه.
√ معرفی برخی موقعیتهای نو که موجب ارتقاء کیفیت عمومی زندگی میشود.
سازمان جهانی یونسکو انتظار دارد، کشورها در یک برنامه بلندمدت ۱۰ ساله به مهمترین اهداف تعریفشده دستیابند. برای تحقق چنین امری، سازمان یونسکو همهساله، روی یکی از اهداف تعریف شده تأکید میکند و با نامگذاری آن سال به نحوی کشورها را تشویق میکند که برنامههای آموزشی را در راستای تحقق آن سوق دهند. از این رو، هرساله شعاری برای این روز انتخاب می کند که جنبه ترویجی علم را در راستای صلح و توسعه، بهتر و بیشتر به جهانیان بشناساند شعار روز جهانی علم ۲۰۱۹ علم برای همه: هیچکس را جا نمیگذارد عنوان شده است.
برجسته ترین تاثیرات علم در جامعه
آنچه گرامیداشت این روز یادآور آن است، نقش مهم علم در جامعه و نیاز به درگیر کردن عموم گستردهتری از مردم در مباحث و پیشرفتهای علمی است. واقعیت این است که علم امروزه بیش از پیش با زندگی مردم عجین شده است. افزایش تعداد دانشجویان در مراکز آموزشی و پژوهشی، افزایش کتابهای علمی، نشریات ادواری علمی، راهیابی محتوای علمی به تلویزیون، شبکههای اجتماعی و ... گواهی بر این موضوع است.
انتقال علم از لایههای بالاتر و تخصصی جامعه به لایههای پایینتر و عموم که با عنوان ترویج علم از آن یاد میشود، امری است که بر عهده برخی نهادهای ترویجی در جامعه از جمله موزهها، مراکز علمی، نمایشگاهها، جشنوارههای علمی، همایشها، انجمنهای علمی و رسانهها است.
نقش علم در ایجاد توسعه پایدار
علم در خدمت توسعه پایدار، نکته دیگری به شمار می رود که در این نامگذاری بر آن تاکید می شود. توسعه پایدار ناظر بر محدودیتهای بیوفیزیکی کره زمین و فرآیندی است که آیندهای مطلوب را از طریق حفظ منابع تجدیدناپذیر، برای بشر رقم میزند. به عبارتی چنانچه توسعه پایدار محقق شود، شرایطی فراهم میآید که در آن استفاده از منابع و رفع نیازها، یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظامهای حیاتی را بر هم نزده و زندگی نسلهای آینده بر روی این کره خاکی را ممکن میسازد. بیجهت نیست که امروزه ملتها علم و سرمایه علمی را برای دستیابی به اهداف محیطزیستی به کار گرفتهاند.
بنابراین پیشرفت علم نمیتواند انحصاری باشد، چنانکه تنیدگی علم با قدرت نیز امروزه به عنوان یکی از چالشهای اساسی نهاد علم مطرح شده است. خاصیت انباشتگی علم ایجاب میکند که متعلق به همگان باشد، موجبات صلح و توسعه پایدار را فراهم آورد و جهان بهتری را برای آیندگان رقم بزند.